Safari weekend

10 december 2018 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Zoals jullie wellicht gelezen hebben in onze vorige blog (misschien alleen de trouwe lezers :p) zijn wij dit weekend op safari geweest samen met Pascalle!

Pascalle arriveerde op woensdagmiddag in Mbale, dus eerst kon zij 1,5 dag genieten van het bruisende Mbale voordat we op safari gingen. Na wat pocho, matoke en bonen (de lokale specialiteiten) te hebben geproefd, was zij geslaagd voor de test om Uganda door te reizen. We vertrokken op vrijdagochtend heel vroeg (6u) naar het westen van Uganda! Ons safari weekend vond plaats in het Murchison Falls National Park, wat op ongeveer 8 uur rijden van Mbale ligt. De heenrit ging uitstekend op een kleine verdwaling na, maar dat was uiteindelijk maar goed ook. Door de omweg zijn we over de Nile heen gereden en hebben we apen langs de weg gespot: daardoor wisten we zeker dat we richting een wild park gingen!

Toen we uiteindelijk weer de goede weg gevonden hadden, passeerden we al snel de gate van de ingang van het park. Ons avontuur kon echt beginnen! We moesten ongeveer 50 km door het park crossen om bij onze accomodatie (Red Chili Rest Camp) te komen. Best bijzonder dat wij met z'n drieën gewoon met een normale (zeker geen safari) auto het park door mochten crossen. Tijdens deze rit hebben we onze eerste antilopen, giraffen en olifanten gespot. Ze staken gewoon de weg over!! Echt super cool en ons enthousiasme werd alleen maar groter.

Na een bijzondere nacht vol met dierengeluiden en eigenlijk best weinig slaap, zijn we om 6u in de ochtend vertrokken naar de Chimps. De tracking duurde ongeveer 3-4 uur en het spotten van de Chimps kon niet worden gegarrandeerd (het zijn tenslotte wilde dieren). Na ongeveer een half uur lopen door het bos, kreeg onze gids een seintje van een andere groep dat we in de verkeerde richting zaten te zoeken. Rechtsomkeerd gegaan en inderdaad: daar zaten de Chimps. Lekker te chillen hoog in de boom, zichzelf te voeden met zaden of bladeren. De kans dat de Chimps naar beneden komen na het eten is groot, dus bleven wij wachten. We mochten maximaal een uur de Chimps observeren, daarna moesten we ze met rust laten. Zeker een geslaagde ochtend!

Op de weg terug naar het rest camp zijn we afgeslagen naar de top van de watervallen. Het was een spontane actie over een hobbel de bobbel weg maar het was echt super mooi! We zijn echt blij dat we op dit spontane idee waren gekomen.

's Avonds hadden we de night game drive gepland. Samen met Emmanuel (gids/ranger) en Moses (driver) gingen we in een grote safari auto voor 9 personen op jacht naar voornamelijk katachtigen. De katachtigen zijn 's avonds actief, waardoor de kans groter is deze te spotten. Ons geluk was nog niet op: we hebben 8 leeuwen gespot! Ze liepen "gewoon" over de weg, een beetje te spelen en af en toe wat te rennen. Zelfs Emmanuel en Moses waren super enthousiast, want het spotten van leeuwen komt niet vaak voor en al helemaal niet 8 stuks bij elkaar! Onze dag was compleet.

Op zondag hadden we een day game drive en de boottrip over de Nile gepland. De day game drive begon vroeg in de ochtend en we hadden weer onze gids en driver van de vorige dag, dat was echt gezellig. Op de day game drive ga je nogsteeds op zoek naar leeuwen, maar spot je ook veel antilopen, giraffen, olifanten, buffels, pumba's, nijlpaarden en apen! Helaas geen leeuwen gezien, maar dat mocht de pret zeker niet drukken: het was alweer echt super gaaf!

Met de boottrip ga je naar de onderkant van de watervallen, maar onderweg spot je ook super veel dieren. We zagen giraffen en olifanten bij de waterkant, ontzettend veel nijlpaarden en ook krokodillen ontbraken niet! Langs de waterkant zaten ongeveer 100 vogelsoorten, van kleine ijsvogels tot grote gieren. Als jullie ons kunnen vertellen welke dieren wij niet gezien hebben, vinden wij het knap!

We zijn inmiddels weer veilig terug in Mbale en genieten nogsteeds na van ons geweldige weekend.

Grappig feitje: niemand in geloofde dat wij met z'n drieën met de auto helemaal naar het park waren gereden: "Hebben jullie geen man nodig?" "Waar is jullie driver?" --> We are strong independent women!

Tot een volgende blog!

Liefs,

De rangers

1. Karin:
    10 december 2018
    Ontzettend benieuwd naar de foto's dames. Wat een belevenissen weer
  2. Erik:
    10 december 2018
    Lekker met de meiden dames!
  3. Anja:
    10 december 2018
    Super gaaf meiden! Wat een belevenis
  4. Anouk:
    10 december 2018
    Super gaaf!!! kan niet wachten op de foto's
  5. Toine:
    10 december 2018
    De foto's die jullie van de camera hebben genomen beloven veel goeds. Super!!!!
  6. OPMA:
    super
  7. Mirjam H.:
    11 december 2018
    Koala's. Wombats. Kangaroes. Leuk hoor dames. Wat een avontuur. Geniet ervan!
  8. Frits:
    13 december 2018
    Dan hebben jullie ook zeker de Roepieroepie en de Polifinario (beide tropische vogels) gezien ?
  9. Gé, moeder Simon:
    15 december 2018
    Wat een heerlijk enthousiast verslag van jullie safari... vorige week alweer... Simon stuurde enkele gave foto's door en ik miste de uil ;-) Zo gaaf om te lezen en zien wat jullie meemaken en deze ervaringen zijn voor de rest van je leven... Hà, mooi hè dat de bewoners zo verbaasd waren. Tja, jullie maken voor hun een wereld van verschil. Ook fijn dat je geen auto pech hebt gehad!!
    Mooi weekend en nog fijne tijd samen! Groetjes Gé