Happy new year! 🎇

11 januari 2019 - Mbale, Oeganda

Eigenlijk mag het niet meer, maar allemaal nog een gelukkig nieuwjaar gewenst!!! Het was raar om oudjaarsavond in een t-shirt met korte mouwen te vieren haha. We hadden met vrienden afgesproken om samen te gaan eten, en daarna op ons dakterras naar het vuurwerk te gaan kijken. De grote hotels hebben vuurwerk, voor de rest niemand omdat je daar een vergunning voor nodig hebt. Na de BBQ zijn we naar ons dakterras gegaan, waar wij oliebollen hebben uitgedeeld die we de dag daarvoor hadden gebakken. Groot succes! Toen was het inmiddels 00.00 uur en begon het vuurwerk. Twee keer met je ogen knipperen en het was voorbij, maarja, het voelde door het vuurwerk in ieder geval nog een beetje als oud&nieuw. Na met iedereen in Nederland gebeld te hebben, waar het nog maar 22 uur was🤪, zijn we naar de stad gegaan om het nieuwe jaar goed te beginnen. Het was super gezellig, waardoor we pas om 5.30 thuis waren (oepsie). Om 7.30 ging onze wekker alweer, want de babies in het weeshuis zaten op ons te wachten. Deze dag bestond uit overleven (en wakker blijven), top begin van het nieuwe jaar😂🎉!

Op 7 januari was ons buurjongetje, Saïdi, jarig. Hij is 3 jaar geworden. We hadden een coole speelgoedauto gekocht, dus die gingen we EVEN langsbrengen. Nou, dat was niet even. We kwamen aan bij hun huis en er was een hele family meeting. We werden gecommandeerd dat we onze handen moesten gaan wassen en op de grond moesten gaan zitten. De lunch werd net geserveerd (17.15). Hmmm lekker rijst en geit. Na ons vorige geit drama hebben wij het alleen bij de rijst gehouden 😅🐐. Saïdi was wel super mega blij met zijn auto, want een kado’tje krijgen op je verjaardag is hier heel uitzonderlijk. Na de lunch dachten wij naar huis te gaan. Alweer liep het niet zo als wij verwacht hadden 😂. We werden naar buiten verplaatst om met alle neven en nichten te chillen. De kleine kinderen wouden graag geschminkt worden, dus Merle werd gedwongen om 8 kinderen te veranderen in Batman😂. Helaas kwam Nienke er ook niet onderuit, die is door de 7-jarige Mariam veranderd in een lelijke poes😂😂. Het was wel heel erg gezellig!! Als afsluiter van de dag werd de taart gebracht, die Saïdi ging aansnijden. Vervolgens is het de traditie dat de jarige een stuk taart in je mond stopt. Taart overal. Na de taart ging de muziek aan en begon het dansen. Toen zijn de muzungu’s er tussenuit geglipt, want wij kunnen niet zo goed dansen als de mensen hier💃🏼. Top avond gehad! Super leuk om een verjaardag met locals en hun familie te vieren.

Gister was onze laatste dag in Mugiti, de community/village waar we les hebben gegeven. Als bedankje voor ons werk hadden ze een hele lunch voorbereid, deze begon met een voorgerecht, die voor ons al als een hele lunch voelde. Er was gekookte banaan, gewone banaan, mango, chapati en steen-achtige dingen (mega ranzig). Toen dit op was zaten wij eigenlijk al vol, maar toen moest de lunch (rijst, pocho, matoke, vlees, en nog veel meer) nog geserveerd worden. Na een lange bedank speech zijn we naar huis gegaan. Ze waren ontzettend dankbaar dat we schoolspullen hadden gedoneerd, en voor al het werk dat we hadden gedaan.

Aangezien we de komende week heel erg druk zijn, zal onze volgende blog vanaf het vliegveld in Entebbe worden geschreven😭. We willen nog helemaal niet terug naar ons koude kikkerlandje ...🐸

Groetjes van de Muzungu’s😘

1. Toine:
    11 januari 2019
    En weer een super leuk verhaal. Alleen jammer van het 'wouden' ;-) Nog effe en dan gaan jullie meemaken wat een verschil van 35 graden met je doet. Tot over 11 dagen.
  2. Karin:
    12 januari 2019
    Leuk verhaal dames. Winterjas hangt klaar :)
  3. Gé, moeder Simon:
    12 januari 2019
    Erg leuk om jullie verhaal weer te lezen! Mooi ook deze levenservaringen :-) Geniet ervan in de heerlijke warmte. Hier is het een NAT weekend.. theetje, kaarsje aan en jullie verhaal lezen. Tot latersssss
  4. Frits:
    14 januari 2019
    Mooi verhaal meiden. Nu voorbereiden op, voor jullie in elk geval, polaire temperaturen. Het gaat nu in Nederland alleen maar kouder worden !!