Eerste dagen, cultuurshock & muzungu

17 oktober 2018 - Mbale, Oeganda

Het is niet dat we al gewend zijn, maar toch kunnen we jullie wat vertellen over onze eerste dagen. Na de aankomst op Entebbe AirPort hebben we een nachtje in een hotel geslapen, was oke, niet super mega top. De volgende ochtend het eerste besef moment dat we dan echt in Afrika zijn: een ontbijt met apen 😱. Daarna volgde een taxi rit naar Kampala, de hoofdstad, van ongeveer 1,5uur. Toen begon het avontuur echt! Om naar Mbale te komen, moet je met de bus (kost je €5). Het is alleen geen Nederlandse bus, het is een bus vol met Oegandezen en je hebt het idee dat de bus ieder moment uit elkaar valt. Na 100.000 hobbels en stuiters, arriveerden wij na 5 uur in Mbale. We werden veel aangesproken of we met een boda boda (motor/scooter) naar onze locatie wilden, maar we wisten niet waar we heen moesten. Juma kwam ons gelukkig halen met de auto en we arriveerden bij ons huis. We hebben een gezellige kamer met 2 grote (1.20m) bedden en hebben 3 huisgenoten (2 Ugandese jongens en een Frans meisje). We zijn gelijk ‘s avonds meegenomen om te eten met vrienden van hen en andere internationals. Na het eten hebben we spelletjes gespeeld en zijn we gelijk fanatiek een competitie gestart. We hebben het super naar ons zin, maar de titel ‘cultuur shock’ is niet voor niets. Wij zijn hier namelijk muzungu’s (blanken, niet respectloos) en daardoor zijn we een echte bezienswaardigheid, MEGA IRRITANT!!! Maar dat is een kwestie van wennen, zeggen ze 😂. Het eten is best lekker, maar Nienke vindt het minder. Gelukkig hebben we meel, eieren en melk ontdekt dus we kunnen altijd pannenkoeken bakken! Met banaan natuurlijk...  Daarnaast is hun Nederlands op een niveau 0, dus onze namen kunnen ze niet (!!!!!!!) uitspreken. Merle is Maly, Male, Maria ofzo. Nienke is Nike (van die schoenen) of Nigger (👩🏿). Wat hebben we gelachen 😂😂. Later horen jullie meer van ons avontuur en als we een keer WiFi hebben (nu namelijk 4G) dan proberen we wat foto’s te uploaden!

Weraba (tot ziens in het Oegandees)

Nienke en Merle 💋

1. Toine:
    17 oktober 2018
    Nou, de kop is er af zullen we maar zeggen. Wel erg leuk om iets te lezen en zo te horen dat het goed gaat met jullie. Heel veel plezier en tot het volgende verhaal.
  2. Frits:
    17 oktober 2018
    Oké Maly en Nike... ! Veel plezier daar in het verre Uganda. Geniet vooral van de Ugandese keuken !!
  3. Gé, moeder Simon:
    18 oktober 2018
    Mooie spetterende verhalen meiden, nu al! Dat wordt ook voor ons volgers genieten de komende maanden.. :-) Samen Spelletjes Spelen doen het altijd goed, waar je ook bent! Genieten maar Maly en Nike!