Spierpijn & kruidnoten

2 november 2018 - Mbale, Oeganda

Na een dagje zwembad op zaterdag, waren we rond 16:00u uitgenodigd bij een Oostenrijks stel voor een housewarming BBQ. Juma en Musa (onze huisgenoten) hadden hen eerder ontmoet tijdens een hike en zijn zo in contact gebleven. We zijn er de hele avond geweest en hebben eindelijk een mattie gevonden die de pocho ๐ŸŒฝ en de matoke ๐ŸŒ ook niet lekker vind (de host)!ย

Op zondag ging de wekker om 6:15uur!!!! Veel te vroeg en met heel weinig zin zijn we uit ons bed gerold. Rond 7u zijn we vertrokken naar Mount Elgon... samen met Musa en Idi (een vriend van Juma en Musa) zijn we aan de hike begonnen. Na 30 meter waren we al bezweet want de zon was super fel en bloedheet ๐ŸŒž. De hike bestaat uit 3 delen, het eerste deel viel ons mee want was vooral wandelen door een beetje bos. Het tweede deel was het apen-deel ๐Ÿ’ waar wij (vooral Merle) echt moesten klimmen op handen en voeten om de top te bereiken. Het derde en laatste deel is de afdaling. Omdat het zaterdag geregend had, was er veel modder en was het op delen erg glibberig, een valpartij bleef dus niet uit. Ongedeerd, bezweet en afgemat waren we om 12:30 terug in het hotel om warm te douchen!! Het uitzicht wat we bovenop de top hadden was fantastisch en achteraf (๐Ÿ˜‚) was het echt een gave hike! De spierpijn op maandag/dinsdag en woensdag herinnerde ons aan de hike hahaha. Na 3 dagen werken hebben we op donderdag een rustdag gehouden. Omdat Juma en Musa de kruidnoten nu al missen (we bewaren onze laatste kilozak voor 5 december ๐ŸŽ), kwamen wij met het idee om zelf kruidnoten (goed hรจ Jorissa kruidnoten, pepernoten zijn namelijk anders) te maken. Juma stond erop dat hij het zou leren zodat hij het zelf ook kan maken. Het was nog best een uitdaging want ze verkopen hier natuurlijk geen koek en speculaas kruiden ๐Ÿ˜‚. Na zelf wat kruiden te hebben gemixt is de eerste lading gelukt! Morgen (zaterdag) gaan we naar een van de sisters van het babies home, we nemen onze eigen gebakken pepernoten mee! Zondag gaan we zeker niet(!) weer hiken, misschien proberen we het over een maand nog een keer ๐Ÿ˜….ย

Tot snel en groetjes vanuit het steeds warmere Mbale! ๐Ÿ™‹๐Ÿฝโ€โ™€๏ธ๐Ÿ™‹๐Ÿฝโ€โ™€๏ธ

Ps. Quotes van de week:

Nienke: Zit er ook avocado in deze guacamole?ย  ๐Ÿฅ‘

Tijdens de hike: Musa: Just walk there; Merle: That is not possible!

1. Mirjam H.:
    2 november 2018
    Leuk om op deze manier mee te leven met jullie belevenissen. Geniet ervan daar! En succes.
  2. Nic:
    ๐Ÿ˜‚ leuk meiden!
  3. Toine:
    2 november 2018
    Steeds meer 'inburgeren', nu bij een echt local gezin. Super leuk!
  4. Bep van Arkel:
    2 november 2018
    Geweldig om jullie verhalen te lezen en zo uit te verte mee te leven. Super dat er nu ook van kruidnoten genoten wordt in Oeganda!
  5. Marloes:
    4 november 2018
    Super leuk๐Ÿ˜!! Geniet er nog even van๐Ÿ˜š
  6. Monique schimmel:
    11 november 2018
    Hallo wat een leuke verhalen en straks mooie herinneringen om op terug te kijken. De foto's erbij schetsen een mooi beeld van jullie avonturen. En dan die waterval รฉcht wat een prachtige natuur!