Week 2: we beginnen aan het Ugandese leven te wennen

25 oktober 2018 - Mbale, Oeganda

Na een productieve zondag konden we fris aan de nieuwe week beginnen.

Zoals we hadden afgesproken met het Kizito’s babies home (in Gangama), zouden we gelijk op maandag langskomen. Zo gezegd, zo gedaan. De “administrator” (de hoofd-non) was nu wel aanwezig dus we konden ons officieel “aanmelden”. Lees: we werden meegenomen naar een kantoortje van 6m2 (incl bureau, bank en stoel: past dat?!!!???) en konden daar onze sollicitatiebrief schrijven 😂😂. Natuurlijk goedgekeurd en direct aangenomen (hoe kan het ook anders? 😜). Voor een tweede rondleiding meegenomen en daarna gestrand bij de babies. Ze zijn super lief en heel erg vrolijk maar plassen alles (incl ons!!!!) onder omdat ze geen luiers dragen (ze dragen iets van een opgevouwen handdoek in hun broek). De ruimte bestaat uit 3 matrassen, een bureautje en 2 stoelen. Primitief, maar wij maken er het beste van. Voor de extra beleving: het ruikt er naar ondergeplaste dingen en zure baby melk (🤢).

Daarnaast hebben wij deze week lesgegeven in de community (lees: dorp) Mugiti. Wij snappen daar meer dan alle docenten bij elkaar, dus de docenten vinden het wel prima dat wij er zijn en de meeste lessen verzorgen. We hoppen van klas naar klas en mogen alle lessen zelf bepalen (lees: best veel improvisatie hahaha).

Doordat we er nu een dikke week zijn weten we het meeste zelf goed te vinden in en rondom de stad. We zijn steeds meer op onze gemak en hebben elke dag leuke dingen te doen! Morgen gaan we lekker een dagje met school bezig en daarna een drankje drinken omdat Oona (ons Franse huisgenootje) weggaat. Zaterdag hebben we een dagje zwembad gepland bij het Mount Elgon Hotel. We betalen dan 10.000 shillings pp (€4 in totaal) om een hele dag daar te zwemmen en te Wi-Fi’en, lekker een vakantie-dagje 🌴🌞. Onze Ugandese huisgenoten hiken elke zondag, dus waarschijnlijk (lees: we moeten en zijn angstig 🏋🏽‍♀️) moeten wij daar zondag ook aan geloven. Als we Oona moeten geloven wordt het zwaar, maar is het uitzicht FANTASTISCH... jullie horen van ons (en van de spierpijn)!

Liefs, Nienke en Merle

1. Anja:
    25 oktober 2018
    Klinkt goed meiden!! Succes en veel plezier met het hiken 😜😜
  2. Toine:
    25 oktober 2018
    Hiken?!?!?!?!?!? Merle, wat ga je nou weer doen :-)
  3. Julia:
    25 oktober 2018
    Waar je ook bent Mer, die spierpijn blijft je achtervolgen. Have fun!!
  4. Karin:
    25 oktober 2018
    De zaterdag lijkt me heerlijk, wie weet ook een warme douche......., maar de zondag??? Veel plezier
  5. Thijs:
    25 oktober 2018
    Leuk hoor met de foto's erbij, geeft een mooie indruk!
  6. Leukste schoonbroer:
    26 oktober 2018
    Gaaf Merle, beter dat je aan t wennen bent. Maar ik vermoed wel fraude bij jullie sollicitatie en aanname. Zo niet dan is r wel discriminatie van de etnische meerderheid geen ougandees die er zo makkelijk vanaf komt... rijke tatta's veel plezier!!!!
  7. Gerda Albers:
    27 oktober 2018
    Wat kan je al veel meemaken in 2 weken hè.
    Prachtige verhalen. En een prachtig landschap!
    Herinner me een lift in HongKong: geschikt voor 9 personen,
    Er stroomden in no time 20 Chinezen in, behalve die keer dat
    Gerhard en ik er als eersten in stonden...... 😄